محمد زاده رحماني در بین موقوفه های سبز به درخت گردویی اشاره شد که حدود 200 سال پیش جهت تامین غذای سگ هایی که احتمالا نابینا می شوند وقف گردیده است.

یزدفردا :محمد   زاده رحماني:چند روز پیش با  مدیر یک سازمان مردم نهاد که به عنوان یک موسسه غیر دولتی در زمینه شناسایی موقوفه های سبز فعالیت می کند، جلسه داشتم. موقوفه های سبز اصطلاحا به درختانی می گویند که در دوران های مختلف بر اساس سنت حسنه وقف توسط افراد خیر و دوراندیش جهت انجام امور مذهبی و عام المنفعه وقف شده اند. در بین موقوفه های سبز به درخت گردویی اشاره شد  که حدود 200 سال پیش جهت تامین غذای سگ هایی که احتمالا نابینا می شوند وقف گردیده است.
 

با تامل در این موضوع، هم به اهمیت بالای وقف درختان مثمر ثمر نزد گذشتگان پی می بریم و هم در نگاه دوم  متوجه می شویم چقدر رعایت حقوق حیوانات برای پیشینیان اهمیت داشته که حتی پیش بینی تامین مخارج غذا و نگهداری سگ نابینا را هم می کرده اند.
 اگر امروز رعایت حقوق حیوانات توسط غربی ها تبلیغ می شود، ما به این می بالیم که این موضوع ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد.
 اما از طرف دیگر، وقتی می بینیم یک خرس و بچه هایش در سال گذشته در سمیرم به طرز فجیعی کشته می شوند و یا  دوباره در سمیرم, در ابتدای امسال، یک جوان با پتک اقدام به کشتن یک الاغ می کند و دوستانش هم از صحنه فیلم برداری می کنند و می خندند، افسوس می خوریم که چرا این ارزش ها آن طور که باید و شاید به نسل امروز منتقل نشده است!
به ارزش بالاي اين مرد واقف زمانی بیشتر پي مي بريم كه مي شنويم ون گوگ نقاش معروف هلندي در سال 1890 بر اثر شدت فقر و گرسنگي دست به خودكشي زده و يا با خبر می شویم در چند سال پيش یک خانم  سالخورده در اروپا بر اثر گرسنگی می میرد و همسایه ها و فامیل از مرگ او بی خبرند و اصلا او را فراموش كرده اند؛ كسي كه متوجه مرگ او مي شود مامور ماليات است!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا